El Gremi de la Construcció lamenta el menysteniment rebut per l'alcalde de les Borges del Camp

18 Gener 2014 | Reus

La junta directiva del Gremi de la Construcció del Baix Camp, entitat que reuneix més d'un centenar d'empreses i professionals de la construcció del Baix Camp i d'altres localitats del Camp de Tarragona, va voler posar de manifest fa unes setmanes a través d'una nota de premsa als mitjans de comunicació del territori el tracte de desconsideració que considera que rep per part d'algunes institucions a l'hora de redactar les clàusules de les poques obres públiques que es liciten. També lamenta la competència deslleial que cada vegada s'està incrementant amb l'encàrrec directe d'obres de millora o manteniment a les brigades de molts ajuntaments de la comarca i també a la seva capital Reus.

El president del Gremi, Gregori Salvat, considera que aquesta postura és molt negativa cap a les empreses ja que, a més de treure feina impossibilita que aquestes puguin sortir de la crisi en que es troba el sector. A més, els constructors afegeixen que hi ha poc control per evitar l'intrusisme i el treball en negre que perjudica a les empreses i a la societat en general perquè "ningú paga impostos i no hi ha cap garantia ni seguretat jurídica".

El cas de les Borges

Per exemplificar aquesta situació denunciada des del Gremi, es posa de manifest la licitació d'una obra -la rehabilitació de Cal Casals- per part de l'Ajuntament de les Borges del Camp en la qual es demanava a les empreses una facturació anual superior als 15 milions d'euros, xifra que multiplica per 25 el pressupost de licitació (596.000 euros), deixant fora a totes les empreses de la comarca. El Gremi va fer arribar una carta el passat 17 d'octubre a l'alcalde Joaquim Calatayud en la qual es mostra el malestar per aquests criteris d'actuació. "Aquest malestar és motivat pels criteris de selecció establerts en l'expedient de licitació. No entenem quina és la finalitat amb la que s'ha dissenyat. Està clar que hi ha una Llei de Contractes a complir, arran de la qual hom ha de disposar d'una sèrie de classificacions que atorguen unes Juntes Consultives prou qualificades, les quals ja són prou exigents. Doncs no, l'Ajuntament de les Borges que vostè presideix no en té prou amb tot això i és més exigent. És d'aquesta exigència on neix la nostra perplexitat i indignació, ja que es demana que per tal de passar el seu "filtre" cal facturar més de 25 vegades l'import de la licitació, o sigui que com a mínim cal facturar 15 milions d'euros anuals durant els tres últims anys, i encara no en té prou, a més ha de tenir una plantilla mínima de 40 treballadors, igualment durant els tres últims anys!. Realment no sabem si és per riure o per plorar. Arribat a aquest punt crec que seria lícit de preguntar-se si vostè per optar a la seva alcaldia, la de les Borges del Camp, li demanessin que abans hagués hagut de ser alcalde de Reus. Li sembla còmic, oi?, doncs apliqui-s'ho".

La carta, enviada fa més de tres mesos, no ha rebut cap resposta i això encara indigna més al Gremi ja que a més del menysteniment ara s'hi ha d'afegir la desconsideració cap a l'entitat. "Els associats del Gremi de la Construcció del Baix Camp -afegeix la carta- ens sentim menyspreats per la seva actuació, en la que demostra un total desconeixement de la realitat empresarial del territori, més punyent encara quan a més a més vostè ostenta la presidència del Consell Comarcal del Baix Camp i la seva actuació hauria de ser exemplar en aquest sentit cap als altres alcaldes de la comarca".

La carta enviada a Calatayud continua explicant-li que "el nostre sector -per si no ho sap- pateix com molts una crisi devastadora, però encara és més profunda. La lluita per mantenir-se és aferrissada, el dia a dia és molt complicat i costa molt mantenir l'activitat empresarial. Fins a cinc empreses del territori han quedat fora del primer filtre i d'altres que potser ja no han gosat a presentar-se al seu concurs; empreses perfectament capacitades per dur a terme l'obra que projecta al seu municipi, amb un bagatge i un saber fer més que acreditat, però que no arribem als seus estàndards".

La carta conclou que "no entenem amb quina finalitat ha establert aquestes bases de licitació que són, al nostre entendre, totalment desproporcionades i encaminades a escollir una empresa mitjana de les quals anem escassos en el nostre territori i més que hi anirem amb actuacions com la seva. No demanem tractes de favor, però tampoc que se'ns exclogui!".

L'Ajuntament de les Borges respon en pocs minuts

L'ajuntament de les Borges del Camp va sortir ràpidament a respondre la nota de premsa enviada pel Gremi. Tot i que en tres mesos, l'alcalde Calatayud no va respondre al carta personal enviada per Gregori Salvat, no va tardar ni dues hores en respondre a través d'un comunicat, ja que l'alcalde borgenc no va voler respondre les preguntes dels periodistes. El comunicat és el següent: "En relació a la nota de queixa enviada pel Gremi de la Construcció del Baix Camp als mitjans de comunicació, l'Ajuntament de les Borges del Camp vol comentar que el Gremi de la Construcció del Baix Camp té tot el dret a queixar-se respecte a qualsevol aspecte relacionat amb l'administració; la licitació de les obres de Cal Casal compleixen la legalitat i s'ha fet de la manera que s'ha considerat més adequada per al municipi, ja que s'ha tingut en compte que es tracta d'un obra d'un volum important, i que té uns terminis d'execució determinats perquè està subvencionada, i els ajuts rebuts són exigents en quant a aquests terminis. La nota acaba dient que "les condicions de la licitació es consideren proporcionades al volum de l'obra, als treballs a realitzar i als terminis establerts".