Patronal i sindicats de la construcció reclamen en un manifest mesures per salvar el sector

18 Febrer 2014 | Tarragona

La patronal i els sindicats de la construcció tarragonins alcen la veu per reclamar mesures per revifar un sector que en sis anys ha perdut 25.000 llocs de treball, més de 4.000 empreses i que actualment compta amb uns 12.000 aturats a la demarcació. Consideren que la construcció és una "part important de la solució al problema de la crisi". Per aquest motiu, han consensuat un manifest en què plantegen a les administracions la necessitat de recuperar la inversió en obra pública i infraestructures i promoure la reforma i rehabilitació d'habitatges. De fet, menys d'un 10% dels immobles antics del territori s'han sotmès a la inspecció tècnica obligatòria i es calcula que encara en falten més de 40.000.

Les organitzacions empresarials i sindicals de la construcció han unit esforços per reivindicar la importància del sector per a la reactivació econòmica i la creació d'ocupació al país. Amb l'objectiu "d'enfortir" el sector, la Federació de Gremis de la Construcció de Tarragona, FECOMA-CCOO, MCA-UGT i la Fundació Laboral de la Construcció de Catalunya han signat el manifest 'Progrés amb la construcció', un document que inicialment s'ha presentat a Tarragona i en les pròximes setmanes s'anirà exposant a la resta de demarcacions, abans de lliurar-lo a les administracions públiques.

El manifest alerta que entre els anys 2007 i 2013 a la demarcació de Tarragona el sector de la construcció ha passat de 37.000 assalariats a 12.500 (-67%), de 6.500 a 2.300 empreses (-64%) i de 4.600 a 11.300 aturats (45%), als quals cal afegir els autònoms i les empreses i treballadors d'activitats auxiliars. Les organitzacions calculen que actualment el sector dóna feina a unes 12.500 persones -en el règim general- a la demarcació i estima que té capacitat per superar els 20.000 llocs de treball.

Per això, reclamen a les administracions l'adopció de mesures per reactivar les indústries de la construcció. Segons asseguren, per cada 600.000 euros invertits en el sector, es generen deu nous llocs de treball directes i altres sis d'indirectes. Les organitzacions empresarials i sindicals lamenten que el sector estigui "demonitzat" per l'especulació immobiliària o la construcció d'infraestructures poc rendibles i insisteixen que el gruix del sector, format per petites i mitjanes empreses, no han estat les causants de la crisi sinó "víctimes" de la situació econòmica.

Josep Garcia, secretari de MCA-UGT Catalunya ha lamentat que l'administració no s'impliqui en la recerca de mesures per revifar el sector. "Creiem que hem de fer un esforç perquè la indústria de la construcció sigui un esforç estratègic pel nostre país", ha reclamat. A més, Garcia ha rebutjat l'acusació que la crisi es deu només al sector de la construcció. "El gruix empresarial són companyies petites i mitjanes que l'únic que han fet durant tot aquest temps és treballar", ha sentenciat.

Inversió en obra pública i rehabilitació d'habitatges

La patronal i els sindicats proposen a l'administració pública que recuperi la inversió pública en obres i infraestructures de cara al 2015. Lamenten que, des del 2008, les partides s'hagin reduït en un 90% de mitjana. El manifesta demana el reinici de les obres adjudicades i actualment aturades, un pressupost per al manteniment de les infraestructures ja construïdes i l'impuls d'obres amb retorn econòmic i social. Tot plegat, sota el paraigua d'una nova Llei de Contractes del Sector Públic per evitar, entre d'altres, l'adjudicació de contractes a preus molt inferiors als reals de mercat.

En el cas de la demarcació de Tarragona, el sector veu oportunitats en el desdoblament de l'N-340, l'A-27, el Corredor del Mediterrani, la terminal intermodal i l'accés ferroviari al Port de Tarragona i l'adaptació a l'ample internacional del corredor de l'Ebre. També contemplen la construcció d'escoles a Tortosa i Sant Carles de la Ràpita, una comissaria a Torredembarra, l'adaptació del centre penitenciari de Tarragona com a centre obert o les infraestructures necessàries per a la celebració dels Jocs Mediterranis del 2017.

El manifest reclama "menys retallades" i racionalitzar les inversions. Un dels àmbits de futur pel sector és la rehabilitació d'habitatges, ja que el parc d'immobles compta amb més d'un 50% d'edificis construïts abans de 1980 i entre un 7 i un 10% es troba en mal estat o en estat ruïnós o deficient, segons el sector. La crisi i la manca de recursos, però, fan que les famílies i els propietaris posposin les reformes. Davant d'aquest fet, patronal i sindicats plantegen a l'administració la concessió de crèdits tous, ajudes i beneficis fiscals.

El document consensuat per la patronal i els sindicats es proposa també millorar la qualificació dels treballadors i l'increment de la competitivitat de les empreses mitjançant nous plans de formació per al sector de la construcció a Catalunya.

Nou centre de formació a Tarragona

La proposta dels sindicats i la patronal es presentarà públicament aquest dimarts a Tarragona en el marc de la inauguració al barri de Campclar d'un nou centre de formació per a empreses, treballadors, aturats i joves aprenents del sector. La formació impartida en aquest centre es dirigirà tant a joves que vulguin desenvolupar la seva activitat professional en aquest sector com a professionals de la construcció, en actiu o aturats.