Patronal i sindicats reivindiquen

25 Maig 2017 | Barcelona

Els màxims representants de la patronal i els sindicats de la construcció de Catalunya i de l'àmbit nacional es van donar cita el dia 24 de maig a Construmat per reivindicar "un nou sector, en plena transformació, en què la formació juga un paper crucial, per professionalitzar i qualificar als seus treballadors ". Aquesta reivindicació va tenir lloc en un acte sota el títol "Construïm", organitzat per la Fundación Laboral de la Construcció nde Catalunya, i al qual va acudir la presidenta de Construmat, Ana Vallès, que va alabar la tasca desenvolupada per l'entitat paritària a tot Espanya.
L'acte va ser presentat per Joan Casadevall i Canals, secretari general de la Unió d'Empresaris de la Construcció de Girona, que va donar pas a Joaquim Llansó Nores, president de la Cambra Oficial de Contractistes d'Obres de Catalunya, qui es va referir als vuit anys de crisi del sector de la construcció, com "la més profunda i llarga que ha patit mai el nostre sector" i va ser el primer a reclamar al Govern que "arribin d'una vegada les inversions en obra pública, en infraestructures, en conservació de carreteres ... ". "El sector de la construcció s'està autoregulant sol i ha de reivindicar el paper que li correspon", va afegir.
A continuació, i sota el títol "Construint un nou sector", Aurora Huerga, secretària general de CCOO de Construcció i Serveis de Catalunya, va incidir en la necessitat que "la construcció recuperi el seu paper com un dels principals motors de l'economia espanyola i s'esborri d'una vegada el seu estigma de ser la culpable de tots els mals ". Huerga ha advocat per un sector "amb millors salaris, sinistralitat zero, més productiu, amb millors relacions laborals, i amb nous models de gestió, en el qual la rehabilitació sigui un dels pilars, ja que només a Catalunya hi ha més de dos milions d'habitatges edificades abans de l'any 1980 ".
Per la seva banda, Juani Arenas, secretària general de Construcció de la Federació d'Indústria, Construcció i Agro d'UGT-FICA Catalunya, va parlar d'alguns dels principals fites aconseguides pel propi sector, fruit d'una negociació col·lectiva bona i sana, com ara "la Llei reguladora de la subcontractació, la Targeta Professional de la Construcció (TPC), l'Organisme Paritari per a la Prevenció en Construcció (OPPC), i la pròpia Fundació Laboral de la Construcció, entre d'altres". I va afegir que "encara queden molts nous reptes per a la construcció, que passen per la dignificació i professionalització del sector".
Josep Maria Gardeñes, president de la Confederació Catalana de la Construcció, es va centrar a destacar la importància de la "ètica i les bones pràctiques" i en la necessitat, també expressada conjuntament per tots els presents, de "renovar la imatge del mal anomenat 'totxo'", per la qual cosa tots consideraven indispensable" la formació, basada en tres pilars: incrementar els coneixements dels professionals; crear les habilitats necessàries per a posar-los en pràctica satisfactòriament, i tot això amb actituds ètiques i responsables, en tots els processos i etapes del procés constructiu ".
Gardeñes va cridar a la reflexió de tots els assistents "per ser capaços de detectar i reconèixer quin nou model de la construcció volem, amb una societat tan canviant com en la que estem", i va finalitzar la seva intervenció demanant "tolerància zero amb tots els treballadors, empreses o organismes que intervenen en el sector que li impedeixin capacitar ". Casadevall i Canals va clausurar l'acte esmentant algunes de les conclusions del mateix, posant en valor la importància de la negociació col·lectiva que ha fet possible coses tan importants com la Fundació Laboral de la Construcció, que tots hauríem d'impulsar encara més ".

Acte de reconeixement
Després de la sessió de "Construïm", la Fundación Laboral va celebrar un acte de reconeixement a més d'una vintena de professionals que han contribuït al desenvolupament de l'entitat paritària a Catalunya des de la seva creació fins a l'actualitat.
Els guardons van ser lliurats per la presidenta de Construmat, Ana Vallés; el president de la Fundación Laboral de la Construcción i de la Confederació Nacional de la Construcció (CNC), Juan F. Lazcano; Vicente Sánchez Jiménez, vicepresident de la Fundació Laboral de la Construcció i secretari general de CCOO de Construcció i Serveis; Joan Carles Barrero, secretari sectorial de Construcció de la Federació d'Indústria, Construcció i Agro d'UGT (UGT-FICA); així com el president, vicepresidents i gerent de l'entitat paritària a Catalunya: Josep Agustí i Ros (CNC), i Miguel Peláez García (CCOO Construcció i Serveis) i Ángel de Diós Murillo (UGT-FICA), respectivament, i Emilio Gómez. Tots ells van coincidir a donar suport tot l'esmentat en l'acte previ: la importància de la negociació col·lectiva, de la formació, la tasca de la Fundació Laboral de la Construcció, la recuperació del sector com a motor econòmic creador d'ocupació i amb efecte d'arrossegament en altres sectors industrials i afins, i l'arribada d'un nou sector en què la tecnologia juga un paper crucial i està canviant els processos constructius tal com es coneixien fins ara.

Patronal i sindicats reivindiquen