El graner egipci de Reus

01 Octubre 2014 | Marc Càmara. Cap de Continguts Ràdio Reus - Cadena SER

El graner egipci de Reus

Expliquen els llibres d'història que la invasió d'Egipte per part de l'Imperi Romà responia a una qüestió estratègica: calia apoderar-se de l'antic regne ptolemaic per poder abastir de gra les províncies orientals. D'aquí que Egipte sempre s'hagi considerat, en aquest primers segles de la nostra era, com el Gran Graner de Roma.
Si ho extrapolem al Baix Camp, els diferents municipis de la comarca sempre han estat el graner particular de Reus, la capital. Una ciutat forjada en un encreuament de camins d'obligat pas al territori, i que històricament ha sabut seduir els pobles veïns, tant des del punt de vista laboral, amb la irrupció de la Revolució Industrial; com des del cultural, amb el Teatre Fortuny com a referent; com, sobretot en les darreres dècades, el comercial. Reus s'ha ‘abastit' de la comarca per continuar potenciant el seu creixement.
Potser perquè el gra s'ha acabat, o potser perquè els impostos dels emperadors reusencs han estat desmesurats per la pagesia egípcia del Baix Camp, cada cop més la comarca aixeca el cap i veu en Tarragona, o fins i tot Barcelona, altres referents en els que anar-hi a passar el temps lliure i deixar-s'hi els calerons. I no els culpo pas... més enllà de la millora en carreteres i infraestructures que faciliten més que mai la mobilitat, tot i les deficiències i millores encara possibles, la gran pregunta és: Què ha fet Reus per la comarca en els darrers anys?
Des de sempre els pobles del Baix Camp - i també de més enllà, com el Priorat o la Ribera d'Ebre - han mirat la ciutat com un referent. Però com si d'un Imperi Romà en miniatura es tractés, en els darrers anys Reus s'ha girat d'esquena a la comarca, als seus veïns, a aquells que havien estat el seu graner particular.
Recordo una conversa amb la fins fa pocs mesos presidenta de la Unió de Botiguers de Reus, Leonor Bartolí, instant a l'Ajuntament a que, a més de facilitar l'accés dels nouvinguts russos a les botigues reusenques, calia fer campanyes de promoció de cara a tornar a ‘captar' al client de la comarca. Potser per les paraules de Bartolí, potser per l'aniversari d'AMERSAM (l'empresa pública de transports i mercats de Reus), el cert és que s'han reduït notablement els preus dels aparcaments aquest 2014, per fer un efecte crida. No sé si ja hi ha xifres d'usuaris i tampoc sé si sabrem mai si aquests usuaris són reusencs o de fora vila, però almenys és un gest.
I molt més que un gest és obrir les portes de l'Empresa Funerària de Reus (GESFURSA) a preus públics per a tots els usuaris del Baix Camp. En els primers mesos de funcionament del nou servei, l'acollida, segons els alcaldes, és més que notable, i el servei satisfactori a preus molt per sota del que costa un enterrament en una empresa privada. Potser amb el temps Reus podrà tornar a seduir com ho feia abans, i potser amb el temps la comarca tornarà a ser el graner egipci de Reus.