La diferenciació és la clau de l'èxit

18 Febrer 2016 | Sílvia Sagalà. Periodista de Canal Reus TV

La diferenciació és la clau de l'èxit

Vivim en un món on tot passa molt de pressa, tenim els nostres dies programats al mil·límetre i, és clar, cada segon compta. Lluny queden aquells temps en què un es podia permetre el luxe de sortir cada dia de casa per anar a buscar el necessari per passar la jornada. En aquest context, no és d'estranyar que el comerç electrònic desperti cada vegada més interès entre la ciutadania. Segons la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència, aquest sector va créixer l'any 2014 un 24,8% a l'Estat respecte l'exercici anterior, que traduït en euros serien gairebé 16 mil milions. A falta de xifres definitives, calculen que durant el 2015 l'increment ha superat el 10%, i tot fa preveure que això només acaba de començar.

L'aparició d'infinites plataformes digitals han fet que les qüestions tècniques deixin de ser un repte i que molts s'hagin decidit per aquesta fórmula de negoci. Emprendre aquesta aventura pot semblar, a priori, una tasca senzilla. Només cal tenir alguna cosa per vendre, un ordinador i un portal amb un disseny una mica atractiu on anunciar el nostre producte. El que sovint no es té en compte és que crear un e-commerce és exactament el mateix que qualsevol altra empresa física, hi ha molts riscos i, de fet, les estadístiques diuen que el 80% d'aquests projectes no acaben superant els dos anys de vida.

Qui va saber entendre molt bé que volia dir engegar un projecte de comerç electrònic amb garanties va ser el tarragoní Rafa Fuentes. L'any 2003 va fundar el portal Esquiades.com, a través del qual va començar a comercialitzar packs d'ofertes per anar a esquiar, en una època en què practicar aquest esport era car. Aquell any l'empresa va facturar 60 mil euros. No contents amb això van pensar que calia trobar un altre producte que captés l'atenció dels seus potencials compradors durant els mesos en què no hi havia neu i, el 2010, impulsaven el portal BuscoUnChollo.com, on ofereixen viatges i escapades de cap de setmana a preus molt assequibles. La jugada els va sortir rodona, durant el 2015 van facturar 45 milions d'euros, i ara ja han decidit que també s'atreviran amb un web dedicat als hotels. És evident que Fuentes va tenir una molt bona idea, però la clau de l'èxit de l'empresa, amb seu al TecnoParc de Reus, és que s'ha sabut anar reinventant dia rere dia.

No es pensin que aquest és l'únic cas del territori que ha aconseguit marcar tendència. El primer supermercat purament on-line de l'Estat, Ulabox, té orígens a l'Alt Camp, a La Riba. El va impulsar Jaume Gomà l'any 2010 i ja ofereix més de 12.500 productes, entre els quals hi ha calçots. Indicació Protegida ‘Calçot de Valls', evidentment. Enguany estan servint el triple de calçots que el 2015 i el 60% de les comandes s'han produït fora de Catalunya. Un producte ben nostre que, pel que sembla, també ha trobat el seu forat a Internet.

Tant l'empresa que va obrir Esquiades.com, com Ulabox, han nascut i s'han desenvolupat en l'entorn virtual, però aquest model no està pas renyit amb el comerç tradicional. Coneixen l'emblemàtica Patateria Laurie de Reus? Em refereixo a aquella botigueta que, des de 1953, aglutina cues als porxos del Mercadal. Doncs aquest mes de febrer, també han obert tenda on-line. I encara més, a l'altra punta de la plaça hi ha la papereria Tomàs Barberà. Van aixecar la persiana l'any 1921 i ja fa deu anys que venen per Internet. De fet, el 10% del tot el que facturen prové del comerç electrònic.

Ja ho veuen, el comerç electrònic ha arrelat a les nostres vides i té pinta que això no canviarà. Això si, tots aquells que s'hi vulguin sumar, hauran de fer un esforç per adaptar-se a les necessitats del mercat on-line i brillar per sobre de la resta. Només així assoliran l'èxit.